LA Småland-Blekinge arrangerade torsdagen den 3 november ett AfterWork på Volvos fabrik i Braås utanför Växjö. Ca 15 Chalmerister hade anmält sig för att se hur framtidens CO2-fria dumprar kan se ut. Det vi i första hand ville se och få information om var Volvos satsning på bränsleceller och vätgas. Vi blev mottagna av Martin Elovsson, M99, som är chef för konstruktionsavdelningen. Till sin hjälp hade han Roland Kvist som varit projektledare för vätgasprojektet och Gordon Ekman som också arbetat i projektet.
Besöket inleddes med att Martin och Roland berättade om projektet och tekniken. Volvo har tagit fram en körbar dumper med helt elektrisk drivlina. Dumpern som kan lasta 20 ton är 3-axlad och på varje axel sitter en elektrisk motor. Motorn får ström från en bränslecell och ett batteri som kan ge extra effekt till motorerna vid behov och som laddas av bränslecellerna när effektbehovet är mindre. I bränslecellen alstras elektrisk ström när vätgas och syre förenas. Vätgasen lagras i tankar tillverkade av kolfiber. Totalt kan 12,4 kg vätgas tankas och trycket i tankarna är 700 bar. I projektet har man också byggt en tankstation för vätgas.
Efter genomgång i konferensrum och fika gick vi ut i mörkret för att titta på dumpern som stod vid tankstationen intill testbanan. Volvos dumprar är alltid gula, men den här vätgasdumpern är grön, eller neongrön. Vi fick se kolfibertankarna och bränslecellen under huven och Gordon körde ett par varv runt testbanan så vi kunde se att den fungerar. Och vi kunde konstatera att den går mycket tyst och att det enda som kom från avgasröret är rent vatten. Men vi avstod från att provsmaka vattnet.
Tack Martin, Roland och Gordon för ett mycket intressant och givande AfterWork!
Anders Haggren, E82